donderdag 11 juni 2009

Didactische werkvormen en digitale schoolborden

Inleiding.

Ik houd mijn onderzoek over Didactische werkvormen en digitale schoolborden. Ik kies dit onderwerp, omdat dit een belangrijk aspect is in het onderwijs. Op dit moment zie je steeds meer krijtborden verdwijnen. Zij maken plaats voor de digiborden. Op mijn stageschool hadden ze alleen maar digiborden. Ik heb hier een aantal keer gebruik van gemaakt, maar heb nog niet het idee dat ik alle mogelijkheden ken. Waarvoor kan ik dit gebruiken? Hoe kan ik het zinvol inzetten?

Mijn onderzoek.

Mijn onderzoeksvraag:
Ik onderzoek de didactische werkvormen en digitale schoolborden, omdat ik wil weten bij welke didactische werkvormen ik het digibord goed kan gebruiken. Zo kan ik dit in mijn volgende stageperiode inzetten.
Mijn deelvragen:
Bij welke vakken kan ik het digibord gebruiken?
Bij welke didactische werkvormen kan ik het digibord gebruiken?


Bij welke vakken kan ik het digibord gebruiken?
'Volgens de site van het digibord, is het bord te gebruiken bij vrijwel alle vakken. Je kunt bij deze vakken diverse programma's, spelletjes en opdrachten vinden. Er zijn verschillende educatieve sites die je kunt gebruiken als hulpmiddel. Denk aan Klokhuis, Beeldbank en Willem Wever.
Er zijn per vak veel verschillende onderwerpen te vinden. Je kunt deze aan de kinderen laten zien op meerdere manieren. Stel, er is in de klas een thema over Verkeer. Dan kun je op de site van digibord verschillende programma's, spelletjes, filmpjes en afbeeldingen vinden over het verkeer.
Bij een activboard maak je gebruik van het programma 'ActivPrimary'. Dit is een leermiddel voor de basisschool. Je kunt hier verschillende dingen vinden. Zo kun je gebruik maken van afbeeldingen, achtergronden en voorbeeldlessen. Deze voorbeeldllessen sluiten aan op het niveau van de kinderen. Door deze borden te gebruiken, maak je de lessen visueel voor de kinderen. (Digibord op school, 2009).'

Bij welke didactische werkvormen kan ik het digibord gebruiken?
'Op dit moment worden er op veel scholen digitale schoolborden bijgekocht. Het onderwijs wordt hierdoor beter, vindt bijna 85% van de schoolleiders. Volgens vele schooldirecteuren verlangen de leerkrachten naar het werken met de de digitale borden. (Artikel AD, 2008).'

Zou dit komen doordat er door het digibord meer werkvormen mogelijk zijn bij lessen?

'Bij de interactievorm gaat het vooral om vragen stellen, gesprekken voeren in de kring en een onderwijsleergesprek. Bij instructievormen gaat het vooral om uitleg geven. Er worden dingen verteld en gedemonstreerd. Sommen, spreekbeurten, een filmpje kijken, zijn voorbeelden van opdrachtvormen. Groepsopdrachten of opdrachten in tweetallen zijn voorbeelden van samenwerkingsvormen. Tot slot heb je nog de spelvormen. Dit zijn bijvoorbeeld rollenspellen, vrije spelen, poppenkasten, drama. (van Eijkeren, 2005).'

Als je deze werkvormen bekijkt, zie je dat het digibord meerdere malen geschikt is. Je kunt het uitstekend gebruiken voor een instructie. Op het digibord kun je bladzijdes uit de werkboeken weergeven. Zo kunnen de kinderen zien waar je het over hebt en kan de les uitgelegd worden. Ook is het digibord geschikt voor de interactieve vorm. Je kunt leerzame, klassikale spelletjes doen. Ook kun je bijvoorbeeld gezamenlijk woorden flitsen. Op deze manier komt de samenwerkingsvorm ook terug. De digiborden zijn prima te gebruiken bij een spreekbeurt. Hierop kan bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie worden weergegeven -> de opdrachtvorm. Tot slot de spelvorm, ook deze kun je uitvoeren. Er staan verschillende educatieve spelletjes op het programma van digibord. Ook kun je educatieve websites weergeven en klassikaal leerzame spelletjes doen.

Kortom, het digitale schoolbord is leerzaam, handig en speels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten