woensdag 13 mei 2009

Digitale didactiek - Les 2

In de tweede les van digitale didactiek hebben we eerst een testje moeten doen.
Dit zijn de uitslagen van de test, deze zijn niet al te best.
Ik heb op mijn stage wel een aantal keer gebruik gemaakt van ICT. Dit heb ik gedaan door het digibord te gebruiken bij verschillende lessen. Als ik een instructie gaf bij een bepaalde les, bijvoorbeeld bij rekenen, had ik op het digibord de bladzijde uit het (werk)boek staan. Hierdoor kunnen de kinderen met je meekijken en kun jij als leerkracht goed laten zien wat de bedoeling is. Dit zorgt ook voor kopieergedrag: de kinderen zullen doen wat jij ze voordoet op het bord. Dit is met name in de onderbouw groepen erg handig.

Ik denk dat mijn uitslagen niet goed zijn, omdat ICT mijn interesse niet is. Ik zie wel in dat het handig is om dit te gebruiken op school. Er zijn wel wat dingen waar ik goed in ben op de computer. Zo kan ik goed omgaan met programma's als Word, Powerpoint, Paint en Exel. Ik weet vaak de juiste sites te vinden. Ik kan ook creatief zijn op de computer. Dit doe ik bijvoorbeeld op hyves. Met werkstukken en opdrachten weet ik er vaak ook iets moois van te maken. Kinderen vinden het ook vaak leuk als je dit gebruikt.
Of ik na deze lessen van Digitale didactiek meer gebruik zal maken van ICT is nog maar de vraag. Ik denk wel dat het een soort verplichting wordt, om met ICT te werken op de basisschool. Ik zie dit nu ook in mijn stage. De kinderen gaan voor verschillende vakken op de computer. Hier leren zij spelenderwijs waar ze op dat moment mee bezig zijn. De opkomst van het digibord is ook belangrijk. Het is goed als je dit kunt inzetten bij je lessen.
Dit neem ik als leerpunt mee in mijn stage van volgend jaar:
Ik maak bij verschillende lessen gebruik van het digibord. Dit kan zijn voor een speelse, interactieve inleiding, maar ook voor een duidelijke instructie of als energizer.