vrijdag 15 mei 2009

Digitale didactiek - Les 3

In de derde les van Digitale didactiek heb ik iets nieuws geleerd. Het maken van een webquest of webwandeling. Ik houd niet van ICT, maar dit is wel iets wat me aanspreekt.

De opdracht is, om een webwandeling te maken voor kinderen uit een bepaalde groep.
Dit vind ik interessant, je zou dit heel nuttig kunnen gebruiken op stage of in de klas. Ik vind dit een speelse manier voor kinderen om iets te leren. Zo kun je een webwandeling maken over een onderwerp of thema waarmee je in de klas bezig bent.

Ik heb geleerd hoe je zo'n webwandeling maakt. Je zorgt voor verschillende vragen. Het is de bedoeling dat de kinderen dan op zoek gaan naar de antwoorden, door het internet te gebruiken. Een webwandeling moet zo gemaakt worden, dat het de kinderen goed begeleid.

Dit vond ik tot nu toe de leukste les, omdat ik nu inzie dat je ook erg creatief kunt zijn bij ICT. Je kunt de kinderen op een speelse, nuttige, leerzame wijze iets leren.

Ik heb deze les een beginnetje gemaakt aan de webwandeling. Mijn webwandeling gaat over de verschillende werelddelen: Afrika, Europa, Aziƫ, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Oceaniƫ en Antartica. De bedoeling van de webwandeling is als volgt. De kinderen leren iets over de verschillende werelddelen. Hoe leven de mensen in bepaalde landen? Welke culturen zijn er? Hoe kun je dit vergelijken met Nederland?