woensdag 3 juni 2009

Digitale didactiek - Les 4

In deze les hebben we instructie gehad over de borden op school. Wij zitten in een tijd waarin de digiborden tot stand zijn gekomen. Als ik afgestudeerd ben, zie je waarschijnlijk niet anders. Daarom is het belangrijk om te weten wat je met een digibord kunt.

Het is een handig hulpmiddel bij verschillende lessen. Je kunt het gebruiken voor een duidelijke instructie, een speelse, maar leerzame energizer, ondersteuning van de les of voor een pakkende inleiding.

De opdracht is als volgt. Maak een presentatie die op het digibord getoond kan worden aan kinderen. Ik kies voor het vak Aardrijkskunde. Dit is een les voor kinderen uit groep 8. Het gaat over verschillende landschappen in Nederland. Welke landschappen heb je? Hoe zijn deze ontstaan? Ik maak hiervoor een powerpoint presentatie.

Dit vind ik een nuttige les/opdracht. Het is goed om te weten hoe dit in elkaar steekt. Je kunt dit namelijk op vele manieren gebruiken in de klas. Het is een ondersteuning voor jou als leerkracht: je hebt houvast aan een presentatie. Ook is het een ondersteuning voor de kinderen: zij kunnen een beeld creƫeren van hetgene dat geleerd moet worden.